czwartek, 22 maja 2014

MATURA 2014 - REFLEKSJE odcinek 3

POZIOM ROZSZERZONY - ZADANIE 3 ZJAWISKA FALOWE Tak naprawdę, to proste zadanie bada, czy potrafimy korzystać z równania siatki dyfrakcyjnej i analizować prążki otrzymane za pomocą tejże siatki Zadanie 3.1 Autorzy zadania narysowali "gubiąc" ławę optyczną, źródło światła, siatkę dyfrakcyjną i ekran. Kazali natomiast dorysować przesłonę. Zadanko to ma niedoróbki. Po pierwsze autorzy zapomnieli, że na poziomie liceum uczeń bada promienie świetlne padające prostopadle na siatkę (kazali się domyślić) i dlatego brak na proponowanym schemacie soczewki tak umieszczonej, aby źródło światła było w jej ognisku - wówczas maturzysta sam zorientowałby się, że bada promienie prostopadłe. Opcja "b", to polecenie narysowania zarówno przesłony i soczewki. Wtedy polecenie byłoby ambitniejsze. Po drugie, autorzy powinni napisać jak ma uczeń narysować przesłonę, bo jako tako nie ma ona symbolu graficznego. Zatem powinien poprosić o "narysowanie przesłony za pomocą dwóch pionowych kresek z przerwą (szczeliną) między nimi. Maturzysta jest w stresie i dlatego polecenie musi być jednoznaczne. Przesłonę rysujemy między źródłem światła i siatką i zdobywamy jeden punkcik Teraz autor prosi o narysowanie biegu promienia czerwonego i fioletowego. Piszemy równanie siatki i przekształcamy względem długości fali i widzimy, że "rozwartość" pęku czerwonego jest większa niż fioletowego, czyli prążki fioletowe są bliżej prążka zerowego niż czerwone. Autor pisze dalej: napisz wzory pozwalające obliczyć największą i najmniejszą długość fali światła białego z wykorzystaniem wprowadzonych wielkości. Bełkot!!!! Napisz wzory???? Co to znaczy? Nie znam się na polityce, ale wiem że nawet niejaki Korwin - Mikke jaśniej precyzuje myśli chociaż nikt go nie rozumie..... Autor powinien napisać polecenie na odpowiednim poziomie, np. "korzystając z równania siatki, zaproponuj sposób wyznaczania długości wybranych kolorów światła białego śledząc ich położenie na ekranie.... heh Oczywiście z równania siatki wyznaczamy długość fali i zgodnie z warunkami zadania sinus kąta alfa zastępujemy tangensem tego kąta. Zadanie 3.2 Zaznacz padający na ekran promień rzędu zerowego i oznacz ten promień "n = 0" Hahahaha - jak można naznaczyć "coś" czego na rysunku nie ma???? Powinien autor poprosić: "narysuj promień rzędu zerowego i oznacz go jako "n = 0". Rysujemy promień łączący środek szczeliny siatki ze środkiem ekranu. Prążek (a nie plamka jak piszą autorzy!) będzie biały ponieważ ten promień nie ulega dyfrakcji ani interferencji, które odpowiadają za dyspersję (rozszczepienie) Zadanie 3.3 Dlaczego dla fal dźwiękowych nie obserwujemy polaryzacji? Na maturze 2013 padło podobne pytanie. Dlatego odpowiadamy podobnie, czyli fale dźwiękowe są podłużne, czyli drgają wzdłuż kierunku rozchodzenia się. Polaryzacja (porządkowanie drgań aby drgały tylko w jednej płaszczyźnie) zachodzi tylko dla drgań zachodzących w dowolnych kierunkach, ale prostopadłych do kierunku ruchu fali. Przy okazji: fale świetlne można spolaryzować, bo są one falami poprzecznymi Ciąg dalszy nastąpi Kurs Kwazara - jeszcze jest 6 wolnych miejsc na rok 2014/2015

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza